sunnuntai 11. toukokuuta 2008

Favourite Cities TOP 5

Olen ollut viime aikoina erittäin inspiroitunut Pariisista ja sen on huomannut myös vaatteistani. Siispä matkakuumeissani päätin listata oman (tämän hetkisen) top 5-listan lempikaupungeistani. Olen ollut onnekas, koska olen päässyt matkustamaan paljon ikääni nähden, jota ei vielä ole edes täysi-ikäisen verran. Mittarissa on Suomen lisäksi 18 maata, joista kaukaisimpana Bahamasaaret, Kanada ja Yhdysvallat. Kuvat New Yorkista, Brightonista ja Seattlesta olen ottanut itse, mutta valitettavasti en löytänyt Pariisin tai Amsterdamin kuviani! Ne ovat siis ihan netistä poimittuja :)

1. Pariisi
- Isäni ja minä teimme reissun Pariisiin kesällä 2003 ja se on edelleenkin pysynyt ykkösenä listallani, vaikka monta uutta kaupunkia on sen jälkeen tullut nähtyä. Rakastan kaikkea Pariisissa - arkkitehtuuri on mahdottoman esteettistä, taidetta on joka paikassa, ruokakulttuuri on vailla vertaansa. Jopa pariisilaiset, vaikka heitä koppaviksi väitetäänkin, olivat ihania. Olen monia kertoja sanonut (ilman tarkoittamatta sitä oikeasti) kuinka voisin isona muuttaa tuonne tai tänne, mutta Pariisia olen harkinnut vakavasti tulevaksi kotikaupungikseni. J'aime Paris toujours!



2. New York
- Matkasimme perheen kanssa Nykiin viime helmikuun lopussa. Isäni, joka on paljon matkustanut Yhdysvalloissa, varoitteli ettei ilma ehkä ole paras mahdollinen tuohon aikaan. Meillä kävi kuitenkin hyvä tuuri, koska lähes koko viikko oli aurinkoinen ja ihanan kirpeä pakkanen pisteli nenää aina aamuisin. New Yorkissa parasta ovat ihmiset. Olin sanoinkuvaamattoman yllättynyt heidän kohteliaisuudestaan - jos vähänkin törmäsit kadulla kiireiseen kulkijaan, he olivat heti pyytämässä anteeksi ja kysymässä onko kaikki OK. Olin todella yllättynyt, koska lähes poikkeuksetta suurkaupungissa saa vain vihaisia katseita, jos törmäät toiseen. Niin kliseistä kuin onkin sanoa, että New York on mielentila, mutta tottahan se on.




3. Seattle
- USA:n länsirannikolla sijaitseva Seattle, jonne muun muassa Greyn Anatomia sijoittuu, on vallan ihana kaupunki, jossa vierailin kesällä 2007. Kaupungissa ei sinäänsä ole mitään muista poikkeavaa, mutta jokin siinä sai minut täysin valtaansa. Ydinkeskusta on siisti ja sijainti meren rannalla on ihanteellinen antaenkin kaupungille oman ilmeensä. Pike Place Market on äänekäs ja uniikki torialue, jossa muun muassa lohia kaupataan huutamalla kalan koko ja hinta. Kieltämättä aika hauskaa seurattavaa! Kaikille Seattleen matkaaville vinkiksi: Aivan ydinkeskustassa sijaitsee pieni kauppa, josta voit ostaa Marimekkoa, Iittalaa ja Aarikan koruja. Arvaatka vain tuijotinko kauppaa suu auki :D Ja hinnat ovat halvempia kuin Suomessa.



4. Brighton
- Rantakaupunki eteläisessä Englannissa, jossa olin kielikurssilla kesällä 2005. Sen lisäksi, että siellä vietetyt kolme viikkoa ovat olleet elämäni parhaimmat, kaupunki on jäänyt pysyvästi sydämeeni. Shoppailijan unelmakadut South Lanes ja North Lanes ovat täynnä mitä erilaisimpia pikkuputiikkeja, joista löytyi vaikka mitä ihanaa! Arkkitehtuuri on kaupungissa kaunista ja ranta on voittamaton. Oli ihanaa viettää iltoja suurella laiturilla Brighton Pierillä, jossa on niin huvipuisto kuin ravintoloitakin. Maailman parhaimmat vohvelit löytyvät täältä!


5. Amsterdam
- Teimme viikonloppumatkan Amsterdamiin äitini kanssa vuonna 2006. Reissumme ajankohta oli juuri joulun alla ja pieni kaupunki oli ihastuttava joulukoristeineen ja -valoineen. Täälläkin plussaa se, että kaikki on kävelyetäisyydellä. Parhaiten mieleeni on jäänyt venesightseiing, jolla menimme siis kaupungin lukuisia kanavia pitkin. Haluan joskus nähdä kaupungin myös kesällä, kun on lämmintä ja vehreää.




Kuvat:
Pariisi: destination360.com
spacecitymixer.com
Amsterdam:
gangaji.org
traveldk.com

Kuvat Brightonista, New Yorkista ja Seattlesta ovat minun ottamiani, älä kopioi ilman lupaa!!

2 kommenttia:

Verona kirjoitti...

Etkö ole käynyt Lontoossa vai etkö muuten vain pidä siitä? Itse olen käynyt siellä monta monituista kertaa ja aina se vain pääsisi listani ykköseksi! Ne kaikki ihanat pikku putiikit, metrot, pubit...ah :)

Asandra kirjoitti...

Olen käynyt, mutta niin oudolta kuin kuulostaakin, niin Lontoo ei kuulu suosikkikaupunkeihini! Hassua :D